torsdag 22 december 2016

Nr 130. Att vara i mellanrummet

Är du på väg in i ett mellanrum? Mellan hösttermin och vårtermin? Mellan jobb? Mellan projekt? Mellan uppdrag? Mellan platser och människor?

När du springer fort kan du säkert tänka att mellanrummet mest innebär stillastående och vila - ofta välbehövlig. Men det kan vara där det händer! I mellanrummen finns ingen självklar struktur, inget facit, inga strikta regler. Istället finns et plats för otänkta tankar, oplanerade händelse och oväntade svar.

Om du normalt sett är effektiv, välplanerad och har en lösning på det mesta - försök då att vara i mellanrummet utan allt detta. Se vad som händer. Starten kan bli rastlös, men när du vänjer dig och släpper strukturen kommer du att kunna tänka nytt och agera annorluda. I ett mellanrum finns ett gränslöst utrymme. Låt det vara så.

Jag har lärt mig att måla mellanrummen i en tavla. Att inte bara fokusera på motivet, utan på det som finns utanför och mellan. Det är mellanrummen som skapar konturer i motivet. Utan mellanrum inget fokus.

Nu kommer ett mellanrum i tiden. Jag ser fram emot otänkta tankar och oväntade lösningar.

Jullov!

Blue Dusk är en mellanrumsmålad tavla. Motivet blev en överraskning. 

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag.

Inga kommentarer: