torsdag 17 november 2016

Nr 128. Oväntade detaljer

En grundbult i att skapa starka varumärken är att vara konsekvent och tydlig. Ju mer konsekvent du är, desto lättare är det för omgivningen att förstå vad du står för, vad du vill och vart du är på väg.

Ändå kan det finnas ett värde i att ibland krydda ditt personliga varumärke med något oväntat. Kanske är det oväntade t o m ett naturlig del i det intryck du ger?

Min barndomsvän Lars jobbar som ortopedingenjör. Han gör proteser och hjälpmedel, ofta till barn med särskilda behov. Han har en unik kreativitet och en förmåga att skapa fantastiska alster. Oavsett vad han kreerar - proteser, ukulelefodral, tillbehör till sin Harley Davidson-motorcykel, träkajaker, läderskor, bildspel, pepparkaksslott, ljusstakar, spännaskar eller spännande spökvandringar - så blir det alltid speciellt. Även om vi som känner Lars vet att hans kreativa alster alltid blir väldigt bra, så fortsätter han att överraska med annorlunda idéer och detaljer. 

På vilket sätt kan du krydda ditt personliga varumärke med något oväntat? Hur långt kan du sträcka dig innan ditt varumärke urholkas, blir inkonsekvent och svårt att förhålla sig till? Inom vilka områden vill du krydda dig? Testa. Gör något oväntat, som ändå känns roligt och bra i magen. Vilka reaktioner får du? 

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag.