torsdag 13 april 2017

Nr 132. Berättelsemiddag

På mina längre seminarier - ibland i Sverige, ibland utomlands - brukar vi ha en festmiddag den sista kvällen. Då klär alla sig fina. Uppgiften till middagen brukar vara att ta med en egen berättelse som speglar personens egna kärnvärden.

Vilka kvällar det kan bli! Vi får både glada och sorgliga historier, hemligheter yppas, sånger sjungs, ögon glittrar, alla lyssnar uppmärksamt och med värme. En erfaren och belevad deltagare sa vid ett sådant tillfälle att det var den mest fantastiska middag han hade varit med om. Jag förstår den känslan. När någon bjuder på sig själv med värme och förtroende och alla andra lyssnar uppmärksamt och respektfullt, då skapas en stämning som sällan går att hitta i vanliga sammanhang. Personliga berättelser har en förmåga att trollbinda. Bilden av en person stärks, samtidigt som vi får en verklig sagostund. Ibland blir det magiskt.

Planerar du att äta påskmiddag med någon annan under helgen? Varför inte skapa en berättelsemiddag, där alla åldrar kan delta? Hitta ett gemensamt tema och varandra några minuter var för att berätta fritt och oavbrutet - antingen sant eller ur fantasin. Och om ni vill leka vidare, kan ni efter varje berättelse gissa om den var sann eller ej. Här är några förslag på teman:

  • Mitt bästa påskminne
  • Det mest sensationella som hänt mig sedan förra påsken
  • Sliding doors: Ett av mina mest avgörande val i livet
  • Den viktigaste gula pryl jag äger och varför
  • Om jag kunde flyga vart jag ville på min kvast...
Förutom att ni får härlig middagsunderhållning, kommer ni att lära er nya saker om varandra som kanske bara går att läsa mellan raderna. 

Glad Påsk!

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag.

Inga kommentarer: